Lilypie Maternity tickers

My Sweet Memory

Daisypath Anniversary tickers

Sunday 23 May 2010

Nak Maafkan ke X

N3 ni ade emo sikit... maklum kaum hawa memang emo tapi undercontrol by my sweetheart. hopela cam tuh...

hmmmm... camner nak start ni... no idea lak

Saya nak tye kawan-kawan la kan, kalo marah sangat tahap gaban, hati sakit macam kene tusuk sembilu (kalo x tau sembilu tu ape... tusuk belati tajam bekilat tu ) kan, kawan-kawan rasa masih bolehkah kita mengawal perasaan kita, maksud saya mampu x kita menahan marah? menahan diri dari menghina pesalah? menahan nafsu amarah dengan memburukkan / mencaci pesalah? atau mungkin mengungkit kisah silam pesalah?

Mungkin kawan-kawan tanye... tengok atas ape kesalahan pesalah la kan, sama ada besar ke kecil ke salah tu... bagi saya besar ke kecil ke salah tu salah tetap salah, itu antara dia dengan Allah... kalo salah dengan manusia kene minta maaf dengan manusia, kalo salah dengan Allah kena TAUBAT, mohon kempunan NYA. Allah Maha Pengampun...

Kita sebagai manusia memang x de hak nak hukum orang sesuka hati, hakim pun hukum berdasarkan undang-undang, x boleh suka-suka hukum maaa, kene ade bukti sahih, saksi dan macam-macam... kalo pesalah terlepas di dunia, di akhirat tidak akan terlepas la.... percayelah... so kita kenapa nak marah lebih2 lak, balasan Allah tu tetap akan ade.. Allah x akan mungkir janji.

Lagi satu pernah dengar ' alangkah Nabi ampun kan umatnya ', lagi kite yg dah tentu-tentu pun banyak buat salah kat orang lain... kita bukan maksum... sakit hati, marah tu memang la, tapi tolong jangan cakap macam nila
" saya x akan ampunkan sampai bile-bile pun " once bile kita dah set kat mind, dah cakap lak macam tu, memang akan kita buat... last-last hati x kan tenteram, yelah itukan dah macam dendamkan, saya pernah dendam dengan orang dulu, memang rase jiwa ni x tenteram, gelisah pastu hati jadi jahat, busuk, nak wat ape pun x best, mcm ade bebanan hutang, sakit jiwa saya masa tu, pastu bile saya muhasabah diri, perlahan-lahan saya maafkan n lupakan, hati saya jadi tenang-setenangnya air di kali. Alhamdulillah, sekarang kalo saya marah kat orang memang saya akan marahla mula-mula tu, kalau mampu saya tegur saya tegur kalo x saya halalkan n lupakan, malas nak fikirkan lebih-lebih. anggapla itu ujian Allah jer.
kan lebih baik kalo cakap
" hanya Allah yg boleh membalas segala perbuatan ko tu " kan lagi ok bile sebut nama 'Allah' je kan hati jadi kecut... nak marah lebih2 pun x jadi...

Lagi satu nak ingatkan ni, kalo marah kat pesalah, marah jelah kat pesalah tu, janganlah marah ibubapa, keluarga pesalah lak... apehal... kerana nila setitik rosak susu sebelanga... apehal lagi...

Lagi satu kenapa masih ade para ibu-bapa yg kononnya dah mendidik anak dengan ilmu agama tapi mereka sendiri tak mampu memaafkan kesalahan orang lain...itukah didikan dalam Islam, Allah n Nabi ade ke suruh ibubapa ajar anak jangan maafkan kesalahan orang lain????

Tau x dengan x dapat memaafkan kesalahan orang lain... seolah-olah kita x redha dengan ketentuan Allah, ape maksud kita x redha... kita macam melawan takdir tau... kita x nak orang buat kita marah, kita nak kesempurnaan hidup saje, kita nak orang buat baik2 je pada kite. Sedangkan sesuatu yang berlaku adalah ketentuan Allah! ujian Allah, Dugaan Allah, semuanya datang dengan takdir Allah!!! Allah tu Maha Berkuasa!!!! tau x nie....

wah emosional nya saya. saya nak stop kan n3 ni dah.
Nampaknya saya dalam keadaan marah ni... iye...saya marah... marah tu boleh tapi berpada,
Marah bile tengok kekufuran n benda-benda yg dilarang dalam agama tu memang boleh.
Marah anak2 pun boleh, sebab kita ade kuasa nak marah depa tu... chehhh sendiri pikirla... malas dah nasihat lebih-lebih, saya pun bukan baik sangat pun...



1 comment:

umie_sina said...

"nak maafkan ke X"

Kita sebagai hambaNya,sekeji mana n sekejam mana pun kita @ org lain,tempat kita d sisi Allah swt...
kita memaafkan org lain...insyaallah hati akan jadi tenang...walaupun salah itu mmgla bukan berpunca drpd kita....kita hidup d dunia ini hanya bersifat sementara...selagi hayat yang ada ni kita buat yang terbaik untuk mencapai apa yang sepatutnya kita perolehi...bak kata pepatah...luka akan sembuh,pahit akan manis,keruh akn jadi jernih.....
selamat beramal...wassalam...