Lilypie Maternity tickers

My Sweet Memory

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday 19 May 2010

Andai Itu Takdirnya

Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul.... ungkapan ke peribahasa yg udah biasa kite dengar sejak dr perut ibu lagi... iyelah, betul... kite je x ingat....kuing (3X) Ungkapan tu mak kite lafazkan tatkala morning sickness melanda atau tatkala sarat tp still kene pi cari kayu api, noreh getah, angkat air dari perigi, memasak, membasuh bla..bla.. lebih-lebih lg dulu-dulu mana ade perkakas elektrik... atau mungkin juga mak kite lafazkan sejurus dady kite bertanya " sakit x beranak?".
Pengorbanan ibu memang tiada tandingnya... tapi kenapa sebagai anak ade sesetengah daripada kita sanggup membuat ibu kite menangis kerana sianak melukakan hatinya? kenapalaaa.
Malam td, saya telah dikejutkan dengan berita seorang lelaki yg saya kenali telah menconteng arang ke muka ke dua ibu bapanya, hingga mengalir airmata siibu ( saya terfikir bagaimana taraf anak itu? dah jadi mcm si tanggang kah?) lantas saya pun berfikir apakah saya pernah melukai hati ibu saya atau ibu mertua saya?
Saya pun terus terfikir lagi kenapa Allah telah mengambil nyawa ibu kandung saya ketika umur saya baru menjangkau 7 tahun, Dia mahu mengurangkan dosa-dosa saya barangkali... Jika ibu saya masih hidup tentu dah banyak dosa saya... Nauzubillah... Itulah hikmah yg selama ini saya x nampak dan rasai. Tapi kehilangan ibu tercinta masih tetap dirasai.

Dipendekkan cerita lelaki td tu dah berkahwin, punyai seorang anak, umur setahun, sangat comel... Cume kurangnya dia x dok sama dengan wife dia, wife dia seorang pensyarah susahlah nak transfer, tapi wife dia ni tetap ade berusaha untuk transfer untuk dekat dengan suami tercintanya. So wife dia dokla dengan parents dia di negeri kelahiran dia, si lelaki ni lak dok sensorang di negeri lain, so berlagak macam orang bujang pulakla...
Selama ni saya dengar cerita macam ni dalam metro, kat tv jer tapi ni depan mata, tepi telinga je... macam x percaya jer... pandai betul dia berlakon, hingga org sekelilingnya x dapat nak trace perangai sebenar dia.. tp sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua....nah sekarang semua orang dah tau..baru tau langit tu tinggi ke rendah ke... tp yg buat saya bengkek tu, muka dia Ya Allah... kalo UOL tengok pun geram... selamber rock je... buat muka x bersalah gitu... x de langsung tanda kekesalan.

Ntah syaitan iblis ape yg merasuk otak dia, hingga tergamak dia menduakan is3 nya dengan menjalin hubungan terlarang dengan pompuan yg wife dia kenali...
Pada saya biarlah dia buat jenayah lain merompak ke, jual dadah ke x pe tp kalo buat bende ni, hukuman setimpal adalah rejam sampai mati... itu hukum Islam tau jangan memain... kuman jahat dalam tubuh badan dia x boleh mati, selagi dia x mati kerana ditakuti bile dia buat hubungan dengan wanita lain kuman tu akan merebak dan merebak, tp bagi yg belum berkahwin kuman jahat tu akan mati bile kene rotan 100X ( kalau salah kenyataan saya ni minta betulkan ea, terima kasih )

Sekarang ni, belum tentu wife n her family akan maafkan dia n terima dia balik. Kalo setakat baru ader affair mungkin juga boleh diberi 2nd chance...tapi perbuatan dia amat melukakan hati semua org especialy wife n mak dia... hancur hati mereka
.

Saya masih terkedu saat ini, andai saya berada di tempat wife lelaki ini, mampukah saya terima dengan tabah dan redha? tepuk dada tanyala iman...

No comments: