Lilypie Maternity tickers

My Sweet Memory

Daisypath Anniversary tickers

Friday 19 March 2010

Insomnia

Insomnia boleh didefinasikan sebagai suatu keadaan yang mana seseorang mengalami kesulitan untuk tidur atau tidak dapat tidur dengan nyenyak. Rata rata setiap orang pernah mengalami insomnia sekali dalam hidupnya. Bahkan ada yang lebih ekstrim menyebutkan 30 – 50% populasi mengalami insomnia.

perghh...pendahuluan yg bagus untuk karangan sekolah...( puji diri sendiri )

Aku adalah salah seorang yg sedang dan telah sekian lama menghadapi masalah ini. Anda bagaimana? adakah sama seperti saya?...jika ye katakan ye jika tidak kata tidak...ape daa aku merepek ni...diamlah Rose!

Sebenarnye hampir setiap malam aku akan masuk tidur antara jam 9.30 malam atau paling lewat pun 10.00 malam ( itu kalau weekday...nak tidurkan anak, esok nak sekolah, kang tidur lambat, esok mengamuk susah nak bangun pulak, so aku amik keputusan tidur sekali )

masalah ni akan bermula apabila aku akan terjaga awal pagi antara jam 2-3 pagi camtu, n lepas tu memang dah x boleh nak tidor lagi...itu boleh dikategorikan INSOMNIA ke...tapi bila dah pukul 6 pagi waktu azan Subuh berkumandang itulah maka segala sepesis syaitan akan bergayut kat kelopak mata aku ni...memang akan rase mengantuk sangatlah...bile terlelap je memang liat nak bangun, badan akan rasa letih je....kenapa?

Tapi aku pikir jugala sekurang-kurangnye aku dapat tidor nyenyak ( itu pun kalau x de gangguan dari sesape...err maksud aku kalo anak aku nak ke tandas ke la )dari jam 10.00 p.m sampai jam 2.00 a.m tu pun dah kira ok gak kan...

entahlah..tapi nasib baik jugalah waktu di opis ni aku jarang dilanda mengantuk ( mungkin sebab ade internet kot..cube kalo x de sure ngantuk jugela...apela aku ni soal sendiri jawab sendiri...hehehe

Aku ade baca beberapa artikel tentang insomnia tentang cara mengatasinye, antaranye ialah :
1. dengan berolahraga, bersenam...kerana dengan bersenam kita dapat menjaga kesihatan badan dengan lebih baik seterusnye kurangla stress yg akan mengganggu tidur kite...so wahai Rose bersenamlah mulai esok pagi!

2. Sebelum tidor minum susu...itu memang petua ke tip ke cara yg paling baik dalam menangani masalah di atas tetapi memang amat malas dilakukan oleh diriku ini. so lu pikirla sendiri...

Cube amalkan dua tip di atas, boleh ke x, x payah nak bagi macam2 tip tapi satu pun x pakai kan....